Podlasie rowerem na weekend

30.04.-02.05.2021r - Tarnów – Białystok (480km, ok 6h samochodem)
Auto zostawiamy na płatnym parkingu na przeciw Urzędu Miasta.
Dzień 1.  Białystok - Wojszki - Kaniuki - Ciełuszki - Puchły - Soce - Trześcianka - Narew - Odrynki Skit Zalew Siemianówka - ok. 90 km

Wyjazd z miasta bezpiecznymi ścieżkami rowerowymi na południe. Poznajemy podlaskie krajobrazy i tereny wiejskie. Docieramy do wsi Wojszki z kolorowymi drewnianymi domami. Dalej wyruszymy wzdłuż wijącej się Narwi i odwiedzamy wsie położone na szlaku „Krainy Otwartych Okiennic”.

Po drodze zatrzymamy się w urokliwej wsi Puchły, która słynie z niebieskiej cerkwi pw. Opieki Matki Bożej. Dalej trasą rowerową jedziemy do wsi Trześcianka, a potem do miejscowości Narew znanej m.in. z drewnianej cerkwi pw. Podwyższenia Krzyża Świętego

Potem zatrzymujemy się w Odrynkach w pustelni nad rzeką. Skit Świętych Antoniego i Teodozjusza Pieczerskich to miejsce z niezwykłą, uduchowioną atmosferą w samym środku narwiańskich rozlewisk.

Ostatnim punktem i zarazem miejscem noclegowym jest Jezioro Siemianówka. Jego piękno docenili twórcy filmy “Opowieści z Narni”, to właśnie tutaj nagrano kilka zimowych scen do filmu. Rozbijamy namioty pod zadaszeniem jednego z wielu punktów (MOR) postojowych na trasie Green Velo.

________________________________________________________________________________

Dzień 2. Zalew Siemianówka - Michałowo – Gródek – Kruszyniany - Zalew Ozierany - Osada Wierszalin – Stara Grzybowszczyzna - Waliły Dwór – Królowy Most – ok. 100km

Znad jeziora siemianowskiego jedziemy do Gródka, gdzie zatrzujemy się przy imponującej cerkwi pw. Narodzenia Bogurodzicy. Stąd zaczynamy leśny etap wycieczki. Jedziemy piaszczystą drogą wśród lasów mieszanych wsłuchując się w śpiewy ptaków, wdychając leśne aromaty i ciesząc oczy zielenią.
Po takiej „kąpieli leśnej” docieramy do Kruszynian, gdzie zwiedzamy słynny meczet, cmentarzyk, niewielkie muzeum i tatarską jadłodajnię. Na zewnątrz zastajemy stragany z rękodziełem i potrawami. Polnymi drogami wśród lasów i zapomnianych wsi dojeżdżamy do legendarnej osady Wierszalin, którą założył Eliasz Klimowicz, samozwańczy prorok Ilia. Atmosfera miejsca jest niezwykła i tajemnicza. Tuż obok znajduje się Monoteistyczna Świątynia Świata. Znajdują się tutaj kamienne ruiny oraz symbole monoteistycznych religii i wyznań.
Dalej jedziemy drogami leśnymi Puszczy Knyszyńskiej do miejscowości Waliły Dwór, a dalej do miejscowości Królowy Most, gdzie kręcono sceny do filmu „U Pana Boga za piecem". Tutaj spędzamy nocleg w agroturystyce. Nocujemy w miejscu, w którym kiedyś ponoć spał sam Tusk.

Dzień 3. - Królowy Most – Supraśl – Białystok – ok. 30 km

Pogoda się pogorszyła, robi się deszczowo, temperatura też spadła i do tego piaszczyste drogi, które są dość uciążliwe dla rowerów. Bądźcie tez przygotowanie na bezpańskie psy obszczekujace, atakujące rowerzystów. Dzisiaj naszym głównym celem jest uzdrowiskowa miejscowość Supraśl, gdzie znajdują się: Pałac Buchholtzów, Dom Ludowy, prawosławny Monaster Zwiastowania Przenajświętszej Bogarodzicy i Muzeum Ikon. Trwa Wigilia Wielkiej Nocy w Prawosławiu, więc wszystko pozamykane. Jedynie widoczni mieszkańcy zmierzający z koszyczkami do święcenia.
Z miejscowości Supraśl kierujemy się już w stronę Białegostoku i wracamy samochodem do Tarnowa.